مقایسه کنسول PS4 و PS5

با وارد بازار شدن کنسول PS5 سونی ، شاید از خود بپرسید که آیا ارزش دارد کنسول  PS4 خود را به PS5  ارتقاء دهید؟
مشخصات و امکانات PS5 نشان می دهد که این یک بازسازی اساسی در کل سیستم است و احتمالاً یک تجربه بسیار بهتر در مقایسه با PS4 خواهد بود. ارتقا گسترده و بسیار خوبی برای PS5 بوجود آمده و از رابط کاربری گرفته تا کنترلرها تغییرات کاملی را تجربه کرده اند.
اگر واقعاً در مورد تهیه کنسول PS5 دچار تردید شده اید، در زیر می توانید تمام تفاوت های عمده ای را که بین PS4 و PS5 وجود دارد ، بخوانید و یک تصمیم آگاهانه بگیرید. با توجه به اینکه قیمت تخمین زده شده تقریباً به 500 دلار می رسد ، حتما باید از تصمیم خود اطمینان حاصل کنید.
PS5 با استفاده از 16 گیگابایت RAM GDDR6 ، به سیستم این اجازه را می دهد تا بازی شما را بهتر از PS4 و PS4 Pro که از 8 گیگابایت GDDR5 استفاده می کند ، روی صفحه نمایش دهد.
نکته مهم دیگر در مورد سخت افزار PS5 استفاده از هاردSSD 825 گیگابایتی است و این در حالیست که PS4 Slim و PS4 Pro از HDD 1TB استفاده می کند.تغییر نوع هارد به SSD در کنسول PS5 به شما در خواندن داده ها یک مزیت می بخشد و به یک تجربه گیم پلی سریعتر و کارآمدتر منجر می شود.



کنسولPS5 در مقایسه با PS4 که 1 گیگابایت را در 20 ثانیه بارگیری کند ، می تواند با سرعت 5 گیگابایت در ثانیه به داده های بازی شما دسترسی پیدا کند که این امر منجر به زمان بارگیری بسیار سریعتری نسبت به PS4 می شود.
کارت گرافیک کنسول PS4 با 1.8 TFLOPS یا teraflops کار می کند ، در حالیکه در کنسول PS5 تراشه های سفارشی AMD با استفاده از فرکانس های متغیر در هر دو پردازنده و پردازنده گرافیکی ، 10.28قدرت را فراهم می کند و همین امر باعث میشود که PS5 غیرقابل انکار قدرتمندتر از PS4 باشد.کنسول PS4 دارای 13 CU است که با سرعت 800 مگاهرتز کار می کنند ، PS4 Pro قدرتمندتر از PS4 Slim است و با 4.2 TFLOPS کار می کند.در PS5 به دلیل محاسبه 36 واحد با فرکانس 2.23 گیگاهرتز ، به طور کلی در سطح کاملا متفاوت از هر دو سیستم قبلی است.



گذشته از سرعت بالاتر در کنسول PS5 فرکانس متغیر نیز وجود دارد، در صورتی که GPU به سرعت زیادی نیاز نداشته باشد ، سرعت کاهش می یابد.که همین امر به PS5 این امکان را می دهد تا از توان خود بسیار کارآمدتر استفاده کند و عملکرد گرافیکی بهتری داشته باشد.اما کنسول PS4 این توانایی را نداشت.
توان گرافیکی کنسول PS5 به قدری میباشد که میتواند کیفیت تصویر 4K و 8K را ارائه دهد ، اما رزولوشن تصویر درکنسول Slim با کیفیت ۱۰۸۰P و در کنسول Pro با کیفیت 4K نمایش داده می شود .



PS5 مجهز به پورت HDMI 2.1 است که احتمالاً به دلیل پشتیبانی ظاهری از 8K میباشد، اما این فناوری در واقع در مرحله ابتدایی خود است و تا آمادگی مصرف کننده و دستیابی به آن زمان زیادی باید منتظر ماند. تا آن زمان ، می توانید از پورت HDMI 2.0 استفاده کنید ، زیرا این درگاه ها با اکثر تلویزیون ها سازگار هستند.جای تاسف است که قابلیت ها و رزولوشن واقعی PS5 برای مدتی قابل دستیابی نمیباشد ، اما تا آن زمان همچنان می توانید از خروجی رزولوشن قدرتمند با سرعت 4K لذت ببرید.
شرکت سونی در رابطه با بازی های کنسول جدیدش اعلام کرد که PS5 بازی های اختصاصی خود را دارد که Horizon: Forbidden West ، Spider Man Miles Morales ، Resident Evil 8 و موارد دیگر اسامی هستند که تا کنون اعلام شده است.اما اگر در حال حاضر تعداد زیادی بازی PS4 دارید ، بهتر است خوشحال باشید چرا که کنسول PS5 با بازی های PS4 سازگار است و این بدان معناست که تقریباً می توانید هر بازی PS4 را روی کنسول جدید خود اجرا کنید.



همچنین به زودی بازی هایی عرضه خواهند شد که هم برای PS4 و هم برای PS5 در دسترس خواهد بود بعنوان مثال بازی Cyberpunk 2077 که به شما این امکان را میدهد. بنابراین اگر تصمیم به خرید PS5 دارید ، دیگر نگران بازی های PS4 خود نباشید.در حال حاضر شرکت سونی فقط تأیید کرده است که کنسول PS5 از بازیهای PS4 پشتیبانی می کند. بنابراین هیچ تأییدی در مورد اینکه بازیهای PS3 ، PS2 یا PS1 هم بر روی PS5 اجرا خواهند شد وجود ندارد.
PS5 نیز مانند PS4 ، از فناوری VR پشتیبانی می کند و به شما این امکان را می دهد که بازی های VR را انجام دهید .
یکی از تفاوت های بزرگ در این کنسول ها ، تغییر کنترلرها از DualShock 4 به DualSense میباشد. کنترلر DualSense PS5 به طور قابل توجهی بزرگتر از DualShock قبلی است ، و این تفاوت سایز به دلیل فناوری اضافی میباشد که سونی به آن اضافه کرده است.DualSense PS5 دارای بازخورد لمسی است ، تا احساسات متنوع تری را براساس اقدامات درون بازی ایجاد کند تا فقط صدای استانداردی را ارائه بدهد.این کنترلر جدید برخلاف PS4 دارای میکروفون نیز میباشد. یکی دیگر از ویژگی های آن دکمه Create DualSense است که جایگزین دکمه Share که بر روی Dualshock 4 قرار داشت ، شده است. عملکرد این دکمه هنوز به طور کامل توضیح داده نشده است ، اما به احتمال زیاد شبیه دکمه Share خواهد بود.



کنسول PS5 در واقع به دو شکل مختلف در دسترس میباشد. یک مدل آن که دارای دیسک خوان است با نام Standard Edition و مدل PS5 Digital Edition که بدون دیسک بوده و فقط به شما اجازه استفاده بصورت فرم های دیجیتالی بازی ها را می دهد.کنسول PS4 در زمان عرضه فقط در یک مدل موجود بود.



در زمان ورود PS4 به بازار ، مدلهای مختلف آن که PS4 Pro و PS4 Slim نام داشتند معرفی شدند. که اینها قطعاً بهبودهایی در PS4 به حساب می آیند ، اما با مقایسه مشخصات و قابلیت های فنی ، کنسولPS5 همچنان خیلی پیشی می گیرد.
 PS5 Digital Edition به دلیل حذف دیسک درایو ، از قیمت کمتری برخوردار است.