سنسور هوشمند جدید سونی مجهز به هوش مصنوعی

چند سال پیش سونی اولین سنسور تصویر را با رم درون تراشه ایجاد کرد که امکان ضبط فیلم با سرعت آهسته را با نرخ بسیار بالا فراهم می کند. در حال حاضر این شرکت اولین سنسور را با سخت افزار AI (هوش مصنوعی )در داخل ایجاد کرده است که می تواند به سرعت تصویر را تشخیص دهد.
سنسور هوشمند IMX500 به واسطه طراحی انباشته متشکل است از تراشه پیکسلی (1 / 2.3 اینچ ، وضوح 12.3MP ، پیکسل 1.55 میکرومتر) و تراشه منطقی که می تواند با استفاده از هوش منصوعی به صورت خودکار عملیات تشخیص صحنه را انجام دهد.



این سنسور می تواند ویدئوی 4K را با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کند ، اما مهمتر از آن این نکته است که برای تجزیه و تحلیل تصویر فقط به 3.1 میلی ثانیه نیاز دارد (با استفاده از چیپ تشخیص ماشینی مدل MobileNet V1 از گوگل) حتی نیازی به تهیه تصاویر نیست ، این سنسور می تواند ابرداده را برای پردازش ارسال کند.
همانطور که سونی می گوید ، این یک مزیت برای حریم خصوصی است زیرا داده های تصویری هرگز تراشه را ترک نمی کنند و مطمئناً نیازی به ارسال آن از طریق اینترنت و یا فضای ابری نیست. همچنین از آنجا که می توان مدل های AI را پیکربندی کرد ، می توان از همان سخت افزار برای کارهای مختلف استفاده کرد.



بعنوان یک مثال ساده میتوانیم سنسور IMX500 را در یک اتومبیل نصب کنیم و اشاره آن را به سمت راننده متمرکز کنیم . در صورتی که سنسور تشخیص دهد راننده دچار پریشانی شده یا در خواب است ، می تواند هشداری را برای خودرو ارسال کند و راننده را متوجه سازد. یک پردازنده خارجی هم می تواند همین کار را انجام دهد ،اما استفاده از سنسور تصویر ساده تر (و در نتیجه قابل اطمینان تر) و ارزان تر است.



فروشگاه ها نیز می توانند از سنسور ویژن هوشمند(IMX500 ) برای بسیاری از کارهای خود استفاده کنند. به عنوان مثال ، میتوان یک سنسور بر روی در ورودی که تعداد افراد زیادی از آن داخل میشوند نصب کرد، این موضوع به محاسبه تعداد رفت آمدها کمک بسیاری میکند. دیگر اینکه می توان در قفسه ها یک سنسور بعنوان چشم نصب کرد که در صورت کم بودن و یا اتمام اجناس یک اعلان ارسال کند و یا اینکه سنسور دیگری نصب کرد در مناطقی که بیشتر مراجعه کنندگان به آنجا می روند تا بتوانند محصولاتی را که بیشتر انتخاب می کنند ،تعیین کند.
IMX500 بعید است که راه خود را در تلفن های هوشمند پیدا کند. اما می تواند به عنوان بخشی از بلندگوهای هوشمند وارد خانه شما شود.مثلا این سنسور می تواند ببیند چه کسی سؤال را مطرح می کند ، و این به سیستم کمک می کند تا یک پاسخ مناسب تر ارائه دهد و بار دیگر نگرانی های مربوط به حریم خصوصی کاهش می یابد.



3.1 میلی ثانیه برای تجزیه و تحلیل یک تصویر ،بسیار سریعتر از رویکردهای سنتی است ، بنابراین به برنامه هایی همچون روبات های صنعتی ، این امکان را میدهد واکنش سریعتری را داشته باشند. به علاوه که داده ها نیز در مقابل ویدیو های 4K و 60 فریم بسیار کوچکتر هستند و بدین صورت، صد ها دوربین مختلف می توانند داده هایشان را در زمانی کمتر به اشتراک بگذارند.
IMX500 و IMX501 (سنسور موجود در بسته LGA) که یک پکیج کامل میباشند،به زودی برای شرکت ها نمونه برداری می شوند.شرکت سونی فکر می کند این پکیج سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. در حال حاضر ، این دو به ترتیب 10،000 ین ژاپن و 20،000 ین ژاپن (94 دلار و 187 دلار است).